top of page

2021

ALEJANDRA_CARRILLO-ESTRADA-title.jpg

Águila

Ceramic glaze

Courtesy of the artists

I am a multidisciplinary artist working in tattooing, drawing, video, and installation to explore ideas surrounding immigration, landscape and native heritage. When placing the clay sprigs, I approached the three-dimensional eagle head similar to how I do the body when tattooing. Águila utilizes motifs familiar in Mesoamerican and Chicano culture, such as roses, barbed wire, skulls, spider webs, and flames.

The consideration of material is important in my work. I have often used dirt as a reference to the human body, desert, and adobe. By physically working with the clay, I feel grounded with the earth. Like tattooing, clay has been a form of expression of native peoples from around the world. This collaboration is an extension of ideas I am exploring in my current studio work; the link between the ancestral with the present. 

Soy un artista multidisciplinario que trabaja en tatuajes, dibujos, videos e instalaciones para explorar ideas sobre la inmigración, el paisaje y la herencia nativa. Colocar las ramitas de arcilla encima de la cabeza del águila es similar a como me acerco al cuerpo para tatuar. El águila utiliza motivos familiares en la cultura mesoamericana y chicanx/e, como rosas, alambre de púas, calaveras, telas de araña y llamas.

La consideración del material es importante en mi trabajo. A menudo he utilizado la tierra como referencia al cuerpo humano, el desierto, y el adobe. Al trabajar físicamente con la arcilla, me siento conectado a la tierra. Al igual que los tatuajes, la arcilla ha sido una forma de expresión de personas indigenas de todo el mundo. Esta colaboración es una extensión de las ideas que estoy explorando en mi trabajo de estudio actual; el vínculo entre lo ancestral con el presente.

Águila –– 1933; 1945, 1957; 1969; 1981; 1993; 2005; 2017

bottom of page